Novinky v pojištění odpovědnosti
vozidel od roku 2024
Vyšší limity na pojistném
V nové legislativě dochází k významné změně v minimálních limitech pojistného plnění při újmě na zdraví, smrti nebo majetkové škodě. Nově se všechny tyto limity zvyšují na 50 milionů korun, což představuje nárůst oproti dosavadním 35 milionům korun.
Toto zvýšení limitu platí jak pro nově uzavřené pojistné smlouvy, tak i pro existující smlouvy; v případě těchto stávajících smluv bude zvýšení automatické, a to buď přímo ze strany pojišťovny, nebo vyplyne ze zákona. Tento vyšší limit se vztahuje v případě újmy na zdraví nebo smrti na každou postiženou osobu, zatímco v případě majetkové škody platí limit bez ohledu na počet poškozených při jedné škodní události.
Pojištění sjednává provozovatel
Od roku 2024 se povinnost sjednat pojištění odpovědnosti z provozu vozidla přesune z vlastníka na skutečného provozovatele vozu. Provozovatelem je ten, kdo má právní a faktickou možnost dispozice s vozidlem, tedy rozhoduje o jeho provozu. I když se obvykle jedná o vlastníka, může jím být i odlišná osoba, a to v případě dlouhodobější činnosti, nikoli krátkodobé půjčky nebo pronájmu. V případě nejasností platí, že provozovatelem je vlastník.
Tato změna reaguje na negativní zkušenosti s dosavadní právní úpravou, zejména v oblasti vyřizování přestupků, zániku pojištění a stanovení výše pojistného. Tím pádem odpadne rozpor, kdy povinnost sjednat povinné ručení spočívá na vlastníkovi, přestože přestupkem je provozování vozidla bez odpovědnostního pojištění.
Pojištění i pro elektrokoloběžky nebo zahradní traktory
Zákon o povinném ručení se mění v několika ohledech, rozšiřuje povinnost platit pojištění odpovědnosti z provozu vozidla na nové kategorie vozidel. Nově se povinné ručení může týkat elektrických koloběžek, segwayů, zahradních traktůrků, motorových golfových vozítek, pracovních strojů nebo průmyslových zařízení schopných samostatného přemístění, sněžných skútrů nebo roleb, pokud překračují určené rychlostní nebo hmotnostní limity.
Zákon definuje pojem vozidla a stanoví, že povinné ručení se v zásadě může týkat všech motorových vozidel s konstrukční rychlostí vyšší než 25 km/h nebo motorových vozidel s konstrukční rychlostí vyšší než 14 km/h a hmotností nad 25 kg.
Elektrokola nejsou zahrnuta do povinného ručení, protože podle ministerstva motor není jejich hlavním pohybovým zdrojem. Povinné ručení se rovněž netýká invalidních vozíků, pokud jsou užívány výlučně osobou s tělesným postižením, výjimka se rovněž týká provozu vozidel při jejich účasti na organizovaném motoristickém závodu.
Nově také mají platit povinné ručení provozovatelé těžkých a rychlých elektrokoloběžek nebo vozítek segway, což má zlepšit postavení obětí případných nehod. Zákon zavádí definici provozu vozidla jako jakékoliv použití vozidla odpovídající jeho obvyklé funkci jako dopravního prostředku, bez ohledu na vlastnosti vozidla, terén, nebo jeho pohyblivost. Unijní směrnice dále stanoví, že povinné pojištění odpovědnosti neplatí pro neregistrovaná vozidla, která jsou provozována pouze v uzavřených prostorech nebo veřejnosti nepřístupných objektech.
Zelená karta
Povinnost mít u sebe zelenou kartu, tj. doklad o sjednaném povinném ručení, při cestách po České republice skončí s přijetím nového zákona. Úřady si mezi sebou budou elektronicky vyměňovat dostupná data, což umožní automatickou kontrolu existence pojištění během policejních kontrol.Původně se očekávalo ukončení této povinnosti od července 2024, ale kvůli zpoždění při přijetí zákona se termín posouvá; zákon nyní mluví o začátku osmého měsíce po zveřejnění ve sbírce, což pravděpodobně bude od září, případně srpna.
Zelená karta však stále zůstane platným mezinárodním dokladem o pojištění při cestách do zahraničí. I když se v budoucnu počítá s online sdílením dat v rámci Evropské unie, digitalizace tohoto procesu bude postupná. Ministerstvo financí potvrdilo, že zelená karta může být i v elektronické podobě, a není nutné, aby šlo o zelený papír.